Yeni Anayasa Taslağı Değerlendirmeleri -1

ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİNİN İNCELENMESİ


GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE ANAYASA DEĞİŞİKLİKLERİ


anayasa halk oylaması
Refrandum süreci
Türkiye Cumhuriyeti'nin, 1980 askeri darbe sonrası kaleme alınan ve darbeci generaller tarafından kurulan meclis tarafından 18.10.1982 tarihinde ve o günün şartlarında bir plebisit ile 7.11.1982 tarihinde kabul edilen ve 9.11.1982 tarih ve 17863 sayılı mükerrer Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren  Anayasası, yürürlük tarihinden bu yana yapılan en köklü değişime tabi tutulmak üzere halk oylaması sürecine girmiştir.




Yürürlük tarihinden, günümüze kadar 1982 Anayasasında yapılan değişikliklere ilişkin tablo aşağıdadır;

Kanun No.
TBMM’de Kabul Tarihi
Halkoylaması Tarihi
Değiştirilen Maddeler
Resmî Gazete
Tarih - Sayı

3361

17/5/1987
-
67, 75, 175, Geçici 4
18/5/1987 –19464 Mükerrer
6/9/1987
Geçici 4
Halkoylaması Sonucu:
12/9/1987-19572
3913
8/7/1993
-
133
10/7/1993 - 21633
4121
23/7/1995
-
Başlangıç, 33, 52, 53, 67, 68, 69, 75, 84, 85, 93, 127, 135, 149, 171
26/7/1995-22355
4388
18/6/1999
-
143
18/6/1999-23729 Mükerrer
4446
13/8/1999
-
47, 125, 155
14/8/1999-23786
4709
3/10/2001
-
Başlangıç, 13, 14, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 28, 31, 33, 34, 36, 38, 40, 41, 46, 49, 51, 55, 65, 66, 67, 69, 74, 87, 89, 94, 100, 118, 149, Geçici 15
17/10/2001-24556
Mükerrer
4720
21/11/2001
-
86
1/12/2001-24600
4777
27/12/2002
-
76, 78
31/12/2002-24980     3. Mükerrer
5170
7/5/2004
-
10, 15, 17, 30, 38, 87, 90, 131, 143, 160
22/5/2004-25469
5370
21/6/2005
-
133
23/6/2005-25854
5428
29/10/2005
-
130, 160, 161, 162, 163
9/11/2005-25988
5551
13/10/2006
-
76
17/10/2006-26322
5659
10/5/2007
-
Yeni Geçici 17
18/5/2007-26526
5678
31/5/2007
21/10/2007
77, 79, 96, 101, 102
16/6/2007-26554
Halkoylaması Sonucu:
31/10/2007-26686
5735
9/2/2008
-
10, 42
23/2/2008-26796
5982
7/5/2010
12/9/2010
10, 20, 23, 41, 51, 53, 54, 74, 84, 94, 125, 128, 129, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 156, 157, 159, 166, Geçici 15, Yeni Geçici 18 ve 19
13/5/2010-27580
Halkoylaması Sonucu:
23/9/2010-27708
6214
17/3/2011
-
59
29/3/2011-27889
6718
20/5/2016
-
Yeni Geçici 20
8/6/2016 - 29736

Tablo incelendiğinde 1987 yılından 2016 yılına kadar Anayasanın 18 kez değiştirildiği ve bu değişiklikler ile 177 maddeden teşekkül eden Anayasanın, bazı maddelerinin birden çok kez olmak üzere, 87 adet maddesinin değişikliğe uğradığı görülecektir.   Bu tablo Anayasanın % 49'luk kısmının değişim geçirdiğini ortaya koymaktadır.

Adalet ve Kalkınma Partisi ve Milliyetçi Hareket Partisi Milletvekillerinin ortak önergesi olarak TBMM'ne gelen 18 maddelik son Anayasa değişiklik teklifi, 26.01.2017 günü 339 evet oyu ile Meclis Genel Kurulunda kabul edilmiş ve referandum süreci işlemeye başlamıştır.  18 maddelik değişiklik teklifinin referandumda kabul edilmesi durumunda, 82 Anayasasının 8 maddesi ilk defa değişecek olup, bu durumda Anayasanın %53'lük kısmı değiştirilmiş olacaktır.

Çözüm Değil Sorun Üreten Anayasa

Yürürlükte olduğu 35 sene boyunca, bu denli değiştirilen bir Anayasanın, ülkenin temel ihtiyaçlarına uygun düşmediği ve toplumca kabullenilmediğinden sebep bu değişikliklere maruz kaldığına ilişkin bir tespit hatalı olmaz.  Son değişiklik teklifi hariç olmak üzere, Anayasada yapılan tüm geçmiş değişiklikler, Anayasanın belirlediği "Hükumet Sistemi" ile uyumlu olarak yapılmıştır.  

82 Anayasası, anayasa tekniği açısından incelendiğinde Yarı Başkanlık ile Parlamenter Sistem arasında bir noktada kaldığına ilişkin değerlendirmeler yapıla gelmiştir(bkz).  Özellikle, 2007 referandumu ile Cumhurbaşkanının halk oyu ile seçilmesine ilişkin değişiklikten sonra 82 Anayasasında yer alan yürütme modelinin hukuken olmasa da, güçlü siyasi liderlerin Cumhurbaşkanı seçilmesi olasılığı karşısında, siyasi olarak başkanlık benzeri bir yapıya büründüğü haklı olarak dile getirilmiştir.  Gerçekten de 82 Anayasasının Cumhurbaşkanına tanıdığı aşırı yetkilere karşı, Onun sorumluluğa ilişkin düzenlemeleri yapmamış olması ve üstüne halkoyu ile seçilmenin devreye girmesi ile 82 Anayasası tezatlıklar manzumesi halini almıştır.

18 maddeden teşekkül eden değişiklik teklifi; bu sorunlu durumu, yürütme modelini "Başkanlık" olarak belirleyerek çözme iddiası ile ortaya çıkmıştır.  Türkiye darbeci üç general ve onların aklına ve vizyonuna hizmet eden "kurucu meclisin!" vizyonsuzluğunun ve buna ek olarak zaman içinde siyasi sistemi zorlama gerekçeler ile sabote eden sözde hukukçuların vebalini aşırı bölünmüş bir referandum süreci ile ödemenin arifesindedir.

Başkanlık veya Parlamenter sistem veya herhangi bir yönetim modeli, toplumlara tek başına huzuru, refahı veya demokrasiyi getirmez, getiremez.  Toplumun tüm katmanlarının ve bireylerinin demokratik tartışma ve müzakere kültürünü içselleştirmesi, karşısındakine azami saygıyı ortaya koyacak standart olgunluğa erişmesi ile ortaya çıkacak demokratik kültür Anayasa veya başkaca herhangi bir kanun ile temin edilemez.


İflas Etmiş Bir Mantığın Sonucu Olan Anayasa


1982 Anayasası iflas etmiş bir mantığın ürünüdür.  Yürürlük tarihinden bu yana, bu sakat zihniyetin ürünü olan bu metni bir şekle şemala koyma çabası kendisini açıkça göstermektedir.  Ne var ki, tüm iyi niyetli çabalara rağmen temeli sakat olan bir yapının üzerine sağlıklı bir bina inşa etmek mümkün değildir.  18 maddelik bu değişiklikte Türkiye'nin her anlamda sivil, katılımcı ve doğru bir anayasaya duyduğu ihtiyacı ve talebi ortadan kaldırmayacaktır.

Biz seri yazılar halinde, değişiklik teklifini aklımız erdiğince, inceleme ve değerlendirme gayreti içinde olacağız.  Ne var ki, değişiklik kategorik olarak başkanlık modelini öngörmüş olmasına rağmen, seçim ve siyasi partiler kanunları gibi siyaseti şekillendiren ana kanunların değişip değişmeyeceği bilinmeden, teklif metnini doğru ve bihakkın değerlendirmek kanaatimizce mümkün değildir.  Ancak, şu hususu tespit ile ilk yazımızı sonlandıralım; teklif metni ne karşıtlarının ifrata varan ifadeleri ile kötüledikleri derecede sorunludur, ne de destekleyenlerin ifade buyurdukları üzere her derede dermandır.

Av. Murat Keçeciler
    

Yorumlar